Fredagens afsluttende pressemøde på Grønland visteen kongelig familie, der har elsket at vise Kronprinsesse Mary den smukke hvide ø.
Det er ikke kun Kronprinsen, som har elsket at vise Grønland frem for Mary de sidste to uger.
Også Dronningen og prins Henrik har nydt at rejse med deres nye svigerdatter for første gang, og de har været ivrige for at vise det nyefamiliemedlem så meget som muligt.
»Jeg elsker jo at forklare alt muligt, så andres ører hænger i laser,« sagde Dronningen, da de fire kongelige familiemedlemmer holdt pressemøde i Qaanaaq.
Og majestæten lagde da heller ikke skjul på, at Mary havde været rejsens absolutte højdepunkt.
»Det har været en ekstra glæde for Prinsen og mig, at Kronprinsen og Kronprinsessen har været med. At se Kronprinsessens første møde med Grønland. Det har vi glædet os til gennem hele vinteren.«
»Det er da også dejligt at se, hvordan de unge er blevet modtaget, og hvor godt de klarer sig,« sagde Dronningen, mens prins Henrik nikkede.
En slags familietur
Også for ham er det samværet med familien, som han, på trods af mange overvældende naturoplevelser, vil huske rejsen for.
»Det største ved den her tur har været, at vi var fire til at dele vore glæder. Vi plejer jo bare at være to. Det var en slags familietur,« sagde Prinsen, som sammen med resten af familien hver eneste dag har været vidne til, hvor overstrømmende hans svigerdatter er blevet modtaget.
»Mary, Mary, Mary« har for eksempel været et af de jubelråb, som er gået igen, når kongeskibet har lagt til en ny kaj.
Hjertevarm modtagelse
Mary selv havde da også svært ved at sætte ord på den modtagelse, hun har fået på sin første officielle tur.
»Det har været meget overvældende og hjertevarmende at blive modtaget på den måde. Der har været så mange indtryk, og befolkningen har været så varme og hjertelige. De har modtaget mig som om, de allerede kender mig godt,« sagde Mary og rettede på sit brune halstørklæde, som er en af de mange gaver, hun kan tage med sig hjem fra Grønland.
Nåede ikke dagbogen
Samtidig har hun fået så mange oplevelser, at det næsten kan være svært at huske dem alle sammen. Oplevelser, hun ville ønske, hun havde skrevet ned.
»Jeg havde planlagt, at jeg ville skrive dagbog, men der var desværre ikke så meget tid til det. Men jeg regner med, at når jeg kommer hjem, vil jeg tænke tilbage og skrive det ned,« fortalte Mary og understregede, at en af de helt store oplevelser var turen på hundeslæde med Frederik.
Hundehåndteringsros
Noget som han forinden havde talt meget om, og Mary så nu for første gang og med egne øjne, hvor professionel han var med de grønlandske hunde.
Helt på grønlandsk maner gik han hårdt til slædehundene for at sætte sig i respekt med både råb og et enkelt spark - hvilket måske har chokeret nogen derhjemme i stuerne, da det blev vist på dansk TV.
»Jeg taler selvfølgelig hårdt til dem. Danskere synes, det er meget hårdt og barskt. Men jeg er faktisk blevet lykønsket af en fanger, som syntes, at man kunne se, at jeg havde arbejdet med grønlandske hunde. Og der skete jo ikke hunden noget, for jeg missede den jo fuldstændig,« sagde Kronprinsen.
Til gengæld han en meget blød side af sig selv torsdag, da han kæmpede med tårerne, da han mødte gamle venner i Qaanaaq. Stedet hvor han tilbragte fire måneder inden Sirius Ekspeditionen.
Svært at time reaktion
»Man kan godt forberede sig en lille smule på, at det vil blive et alletiders gensyn, men det er altid svært fuldstændig at time sin glæde og reaktion, når man så bliver konfronteret med mødet,« sagde Frederik, som indenfor meget kort tid har vist danskerne, at han har svært ved at holde tårerne tilbage, når følelserne overvælder ham.
Der er nok ingen tvivl om, at Mary har gjort Frederik mere følsom - og mere lykkelig.
Under hele Grønlandsturen har det været umuligt ikke at bemærke hans strålende humør, og han sætter også meget store ord på, når han beskriver rejsen med sin kone i Grønland.
»Det har været en solstorm. Det har været super godt vejr. Og at have sin kone med for første gang har været en fantastisk glæde,« sagde Kronprinsen.