Så ska Madde styla brorsan
MODEAKUTEN Prinsessan Madeleine hjälper prins Carl Philip att fixa en ny och tuffare look. Därför hjälper Madde och pojkvännen Jonas Bergström nu prinsen att shoppa.
Foto: PER-OLOF SÄNNÅS

Nu är det slut med den strikta looken med skjorta ...
Foto: MICKE FRANSSON

... i stället ska han köra samma avslappnade stil som Jonas Bergström. Det är tighta, vringade herrtoppar och smala designjeans av märket Paul & Joe som gäller. Skorna ska vara sportiga och gärna designade av Gucci och Prada.
Foto: MATTIAS CARLSSON
Prins Carl-Philip klär sig för gubbigt.
Hans flickvän Emma klagar - och nu får prinsen hjälp av världens kungligaste stylingakut: sin syster Madeleine.
Den senaste tiden har prinsessan Madeleine och Carl-Philips flickvän Emma vallat prinsen i Stockholms hetaste klädbutiker.
- Det är slut på trista pikétröjor och rutiga Eton-skjortor. Emma tycker det känns för gubbigt på Carl Philip, berättar en av vännerna.
Tuffare image
Prinsen vill ha en tuffare image, och Madeleine har hittat mycket inspiration hos sin pojkvän Jonas Bergström när hon har tänkt ut Carl Philips nya look.
Carl Philips garderob har därför utökats med tighta herrtoppar, halsdukar och skjortor i olika mönster.
Jonas Bergström brukar också följa med under shoppingturerna för att ge tips till prinsen.
- Jonas är oerhört medveten om vad han har för kläder, ja nästan lite fåfäng. Han bär alltid det senaste och ser direkt om nåt inte passar på Carl Philip, berättar vännen.
Prinsessan Madeleine och prinsens flickvän Emma Pernald är också de mycket modemedvetna och läser de utländska modemagasinen.
Victoria ointresserad
För en tid sedan lämnade gänget NK med en mängd shoppingkassar i händerna. De besökte Paul & Friends, Boss och Tiger, Gucci och Filippa K.
I trendbutiken Artilleri2 på Östermalm handlade prinsen nya jeans - av samma modell som Jonas Bergström bär: Paul & Joe.
Kronprinsessan Victoria är inte med i prinsens nya stylingakut.
- Till skillnad från sina syskon är hon inte alls lika intresserad av vad hon har på sig för kläder, säger en av kompisarna.
Daniel Nyhlén
”Stickade tröjor med älgar kunde vara kul på prinsen”
Lars-Fredrik Svedberg, stylist, modeansvarig i tv-programmet "Fab 5 Sverige":
- Han är snygg, men jag har inte funderat så mycket på ny klädstil till honom. Junya Watanabes färgkollektion är fin för nästa vår. Han har roliga stickade tröjor med älgar och sådant, det är lite bergsklättrar-inspirerat. Det skulle kunna vara kul på prinsen.
Margaretha Julle, designer, kostymtecknare:
- Jag tycker han är ganska cool som han är. Han är snygg i jeans och sådant. Åtminstone det jag sett av honom i tidningar tycker jag ser bra ut.
Martin Johansson, Fame Factory-stylist:
- Jag tycker att han ska köra lite mer avslappnad stil. Även om han är prins. Carl Philip är så snygg, men ser så präktig ut. Hade jag varit han skulle jag kört lite mer hiphop-stil, lite mer cool.