Glittrande Nobelblåsor till varje pris
Räkna med glitter, långa sjalar och svepande sidentaft på onsdag när årets största aftonmodevisning stundar. Men de allra fräckaste blåsorna syns dessvärre aldrig på Nobelfesten.
– Det är synd att vi inte vågar ta ut svängarna mer i Sverige, säger designern Lars Wallin som i år har fått uppdraget att skapa arbetsklädseln till de två kvinnliga programledarna Katarina Sandström och Victoria Dyring. Därutöver är han städslad av SVT för att kommentera gästernas klädsel i direktsändningen under Nobelkvällen.
– Jag skulle nog vilja vara betydligt elakare än vad jag vet att jag kommer att vara, säger denne lågmälde och artige 36-åring med ett småleende.
Lars Wallin tillhör i dag eliten bland svenska modeskapare. I höst kom han med en egen sminkserie hos Make Up Store och nästa steg blir egendesignade eleganta aftonskor. ”Sådana är svåra att hitta i Sverige, här satsar vi mer på praktiska vinterstövlar.”
För några år sedan visades en av Wallins kreationer upp av Sveriges representant i Miss World-tävlingen. Det gick inte så bra för henne. Men klänningen, en rökfärgad historia i organza och taft, blev utnämnd till världens vackraste i stenhård konkurrens.
Drottningen brukar synas i Nina Ricci och annan haute couture på Nobelfesten. Kronprinsessan Victoria tillhör däremot definitivt kundkretsen. Härom året bar hon en rosa-lila metallicskimrande taftklänning från Lars Wallin på Nobelfestligheterna. Och möjligen blir det något signerat Wallin även detta år. Inget specialsytt för Nobelfesten, dock. Men kanske en ljust syrenlila långärmad klänning i taft och spets som kronprinsessan bar för första gången i samband med det jordanska statsbesöket i oktober.
Lars Wallins egna kunder är inte så ”nobeliga”, inte så konservativa, förklarar han. De vill hellre sticka ut litet grann. Så är en del av dem också scenartister – Lill-Babs, Charlotte Nilsson, Lena Philipsson, Anne-Lie Rydé, för att bara nämna några. Men alla är verkligen inte i showbusiness, vill han understryka. De allra flesta är helt vanliga kunder som vill ha skräddarsytt till bröllop, frackmiddagar och andra sociala tillställningar. Men de måste ha råd förstås. Prislappen för en av hans coutureklänningar startar kring 25 000 kronor.
Tack och lov tycks det äntligen ha blivit aningen mer tillåtet att glittra, konstaterar Lars Wallin. Det var som om något hände vid millennieskiftet.
– Numera har ju paljetter och strass till och med blivit en del av vardagsmodet och förekommer även på T-shirts och jeans.
De Nobelkreationer vi får se i år kan nog tänkas komma både från NK Fest och Elsa Sundströms modehus. Här handlar nämligen stammisar som prinsessan Lilian, Maud Olofsson, Birgitta Dahl och andra damer som brukar stå på Nobelstiftelsens inbjudningslista. Vid den här tiden på året brukar expediterna bedriva rigoröst sambandsarbete för att inte riskera att sälja samma klänning till två Nobelgäster.
– Till oss kommer också många utländska gäster från Grand Hotel som kanske först i sista minuten har upptäckt att det är ingenting annat än hellångt som gäller i Nobelsammanhang, berättar Elsa Sundströms ägare Ann-Charlotte Wredesjö.
Här är det riktiga balklänningar med vidd i kjolen som efterfrågas. Sådana som gör sig vackert när man dansar och skrider ner för en trappa. Mycket taft och sammet, snarare än lätta chiffongtyger. Och gärna axelbandslöst, med en sjal eller en liten kort jacka till skydd eftersom det är både kallt och dragigt på sina håll i Stadshuset. Samt klara färger – mycket rött, buteljgrönt och himmelsblått.
– Ja, den lilla svarta är absolut inget för Nobel, konstaterar Ann-Charlotte Wredesjö.
Hos Elsa Sundströms ligger priserna kring 3 000-7 000 kronor. Här kan man också komplettera med oäkta juveler i matchande färger för sisådär 600-800 kronor.
Trenderna är desamma hos stans andra ledande leverantörer av aftonblåsor.
– Vidd i kjolarna börjar absolut komma tillbaka, säger Göran Alfredsson på Thalia, känd för sina ståtliga thaisidenskapelser. Och mycket färg, även guld och silver, samt arbetade detaljer som pärlbroderier och applikationer.
– Rosa, gärna skarpt cerise, är nog årets färg hos oss. Men också dämpade färger som brunt och plommon går bra nu under vinterhalvåret, säger Catarina Westher på Boutique Laura, som sedan tjugo år är specialiserade på aftonkläder.
– Inte snävt längre på kvällen, tillägger hon. Utan vida kjolar, till och med släp, säljer vi mycket av. Och förstås stora sjalar i klänningstyget, eller i ett helt avvikande tyg, att drapera över axlarna.
Alla instämmer i att tvådelat är höstens och vinterns verkliga storsäljare när det gäller aftonmode.
– Väldigt många har insett fördelarna med två- och tredelade festklänningar som kan bäras på olika sätt, säger Carola Hagström, butikschef på NK Fest. Vi sålde nyligen en mörkblå kombination med pärlbroderier på livet till en ung flicka som skulle gå med sin far på Nobelfesten.
En smart aftongarderob kan bestå av ett vackert spetsliv som kombineras med en pampig, hellång taftkjol till frackmiddag. Samma överdel blir som en helt ny klänning med en kortare kjol till smoking, och kan också bäras under en kavaj. Eller varför inte till ett par snygga jeans.
– Det är en överraskning varje gång att se vad damerna har på sig, berättar Ewa Falkenberg som är festkoordinator på Nobelstiftelsen. Men det är alltid hellång klänning som gäller eftersom det är en frackmiddag. Och frackklänningar brukar av tradition inte vara så trendiga.
De osäkra ringer och frågar vad som blir lämpligast, avslöjar hon. Men hon har inte hört talas om att någon dam någonsin har dykt upp i en kort klänning.
– Det vore väl mest synd om henne i så fall.
Däremot händer det att damerna bär sitt lands nationaldräkt. Kimono var ett exotiskt inslag det året Kenzaburo Oe vann Nobelpriset i litteratur. Men svenska folkdräkter är väl litet väl hemvävda för att platsa den här kvällen.
http://www.svd.se