Mette-Marit's pregnancy with Ingrid Alexandra


If you have answers, please help by responding to the unanswered posts.
Status
Not open for further replies.
from the palace


4.7.2003

HRH The Crown Prince and HRH The Crown Princess are expecting a baby


Their Royal Highnesses The Crown Prince and The Crown Princess are happy to announce that The Crown Princess is pregnant with their first child.

The baby is due to be born 22 January 2004. The mother-to-be is healthy, and a normal pregnancy is expected.

There may be some changes in The Crown Princess’s official programme in the next few months.
 
www.aftenposten.no

New royal heir on the way

The Royal Palace in Oslo finally announced on Friday the news that many Norwegians had been waiting for since their crown prince got married nearly two years ago: His wife, Crown Princess Mette-Marit, is pregnant.


The news was also arguably the best gift Queen Sonja could get as she celebrated her 66th birthday on Friday. The child, whether it's a girl or a boy, will take over as monarch after King Harald and Crown Prince Haakon.

The baby is due January 22. Crown Princess Mette-Marit was said to be in "fine shape" and a normal pregnancy was expected. The palace said her pregnancy, however, may lead to some changes in her official duties.

It was the crown prince himself who formally released the news Friday morning when he was leading a weekly meeting with government ministers. Crown Prince Haakon told the ministers that Crown Princess Mette-Marit was pregnant, and was met by immediately congratulations.

"This is extremely good news both for the royal family and for the Norwegian people," said Foreign Minister Jan Petersen from the Conservatives. Petersen led the meeting in the absence of Prime Minister Kjell Magne Bondevik, who travelled to Brazil on Thursday.
 

Attachments

  • a.jpg
    a.jpg
    15.8 KB · Views: 1,233
Yes, Josefine I thought the photo you posted above from Hankø 2.july of Crown Princess Mette-Marit and Maud Angelica Behn was special - thanks :)


Mette-Marit and Haakon drove by car from the royal palace to the train station this afternoon - they were on their way to Tønsberg - to go to the royal family's summer place on Tjøme - Mågerø - to celebrate Queen Sonja's 66.birthday.

Mette-Marit said she was in very good shape and was photographed - photo in this article :

Mette-Marit er i god form - http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=66623
 
;) That's great! Actually I read the news first in the website of hellomagazine and I was really happy to know she is pregnant. It's good news to the whole country! :rolleyes:
 
It's funny how one month ago, the Norway papers were saying how the young couple was losing their appeal with the public. I think they should redo the poll now. I wouldn't be surprised to see that opinions have changed. Babies have a way of doing that, don't they? :flower:
 
Fantastic news indeed! And how great that several heirs will be born so close together (Dutch heir is due around the same time) so that they will be able to support one another. This happened with Elisabeth of Belgium and Aiko of Japan, too. And of course the second of Phillippe and Mathilde's baby is expected in the fall, too. Does anyone else find it curious that the palace announced the exact date of the baby's arrival? The due date is very hard to predict to the T, why wouldn't they have just said, 'January 2004'?

And I'm glad that this news was not announced before Maud's christening as it would've overshadowed her special day.
 
www.hello.com

Crown Princess Mette-Marit of Norway Expecting a Baby

4 JULY 2003
Crown Prince Haakon and his wife of two years Princess Mette-Marit have revealed they are expecting a new addition to the family.

Father-to-be Prince Haakon was met with congratulations as he announced the happy news while leading a weekly meeting with government ministers. "This is extremely good news both for the royal family and for the Norwegian people," said Foreign Minister Jan Petersen.

The baby, which is due in January 2004 will be the first for the royal couple, though the princess already has a son, Marius, from a previous relationship. Regardless of the gender of the new arrival, he or she will become second in line to the throne behind Prince Haakon.

There may be some changes in Mette-Marit's calendar in the coming months, but the princess is in "fine shape" and expects a normal pregnancy, said the royal palace on Friday.

She and son Marius have moved back to Oslo after a one-year stay in London, and her husband Prince Haakon continues to travel between Norway and the UK as he finishes up his coursework at the London School of Economics.
 
Scanpix picture
 

Attachments

  • 278194_scanpix.jpg
    278194_scanpix.jpg
    20.2 KB · Views: 477
Last edited:
All eyes on the royal tummy

Crown Princess Mette-Marit went for a boat ride with her crown prince on Sunday, dodging press boats full of photographers along the way. Long lenses were pointed mostly at her stomach, after confirmation of her pregnancy with the next heir to the throne.

The young Norwegian royals spent the weekend with Queen Sonja at the family's summer home on the island of Tjoeme. Mette-Marit didn't hesitate to wear a fashionably tight tank-top and long skirt that were revealing, but didn't show much sign of a baby on the way.

The couple had left Oslo Friday afternoon on the royal train that took them to Toensberg, just two hours south of the capital. On the way, Mette-Marit told reporters and well-wishers that she felt just fine, while Crown Prince Haakon smiled patiently and claimed "of course we're happy" in response to reporters' questions.

Then they headed for the summer house, where Queen Sonja would greet an influx of invited guests celebrating her 66th birthday and the impending birth of her second grandchild.

Princess Martha Louise and her husband Ari Behn were also in place, making King Harald the only member of the immediate family to miss the event. He opted to go sailing off Spain.

Mette-Marit and Haakon were expected to stay at Maagero on Tjoeme most of this week. On Thursday, the entire family will travel to Sweden for the funeral of Prince Carl Bernadotte. King Harald also will return from Spain to pay his respects to his uncle, the youngest brother of the late Crown Princess Martha.


Aftenposten English Web Desk
Nina Berglund
 
Picture #1 accompanying above article - Crown Princess Mette-Marit and Crown Prince Haakon went for a boat ride off Tjoeme on Sunday.
PHOTO: ELLEN LANDE GOSSNER

Picture #2 accompanying above article - The couple earlier had been met by reporters and well-wishers when they left Oslo Friday following the confirmation of Mette-Marit's pregnancy with the next royal heir.
PHOTO: KNUT FJELDSTAD / SCANPIX
 

Attachments

  • null_130036a_aftenposten.JPG
    null_130036a_aftenposten.JPG
    14 KB · Views: 1,113
  • 129917a_scanpix.JPG
    129917a_scanpix.JPG
    20.1 KB · Views: 1,090
Last edited:
Originally posted by Mandy@Jul 7th, 2003 - 10:32 am
Mette-Marit didn't hesitate to wear a fashionably tight tank-top and long skirt that were revealing, but didn't show much sign of a baby on the way.
Not much of a bump?! Is the writer looking at the same picture I am? From that first picture, Mette-Marit seems to be showing much more than say Maxima or Sophie - and Sophie who is even further along!
 
I have to agree, Alexandria. Mette-Marit looks quite far along! Not sure what picture that writer was looking at! :blink:
 
Polfoto 05-07-2003 Maagerö, 05.07.2003: Friday 4. July it was announced that Crown Princess Mette-Marit is pregnant. The baby is due 22. January 2003. The Royal family spent the weekend at Maagerö. Friday 4. July they celebrated Queen Sonjas birthday (she was 66 years old on Friday). Here: Crown Princess Mette-Marit and Crown Prince Haakon relaxing in a boat outside Maagerö. Photo: Torbjörn Grönning/ Dagbladet / ALL OVER PRESS Norway (code: 480733)

Polfoto 05-07-2003 Maagerö, 05.07.2003: Friday 4. July it was announced that Crown Princess Mette-Marit is pregnant. The baby is due 22. January 2003. The Royal family spent the weekend at Maagerö. Friday 4. July they celebrated Queen Sonjas birthday (she was 66 years old on Friday). Here: Crown Princess Mette-Marit and Crown Prince Haakon relaxing in a boat outside Maagerö. Photo: Torbjörn Grönning/ Dagbladet / ALL OVER PRESS Norway (code: 480733)

Polfoto 05-07-2003 Maagerö, 05.07.2003: Friday 4. July it was announced that Crown Princess Mette-Marit is pregnant. The baby is due 22. January 2003. The Royal family spent the weekend at Maagerö. Friday 4. July they celebrated Queen Sonjas birthday (she was 66 years old on Friday). Here: Crown Princess Mette-Marit and Crown Prince Haakon relaxing in a boat outside Maagerö. Photo: Torbjörn Grönning/ Dagbladet / ALL OVER PRESS Norway (code: 480733)
 

Attachments

  • mette_c.jpg
    mette_c.jpg
    36.6 KB · Views: 447
  • mette_b.jpg
    mette_b.jpg
    31.5 KB · Views: 850
  • mette_a.jpg
    mette_a.jpg
    21.2 KB · Views: 465
Last edited by a moderator:
she's probably showing more than the others because this is her second pregnancy and her muscles have already been stretched before.
 
My guess is that Mette-Marit isn't actually showing any more than Maxima, etc., it's just that we haven't been seeing the other royal moms-to-be in fitted tank tops and skirts! Two piece suits can cover a lot!!! :lol:
 
www.hello.com

Baby Talk from Prince Haakon and Mette-Marit of Norway

8 JULY 2003
Just hours after Crown Prince Haakon announced he and his wife, Princess Mette-Marit, will become parents in January, the royal couple hopped on a train to Tonsberg, seventy kilometres south of Oslo, to attend the private celebrations for Queen Sonja's 66th birthday.

And as they made their way to the party, the two made their first comments since revealing the crown princess' pregnancy. "We're very happy and content – not just because we're bringing a baby into the world, but also because after going public with the news, we don't have the pressure of keeping it a secret," said Crown Prince Haakon. "Protocol kept us from announcing the pregnancy until after the first three months."

Haakon also remarked that he appreciated having the chance to practice being a father with six-year-old Marius, Princess Mette-Marit's son from a previous relationship.

The sex of the baby is still unknown, but whether a boy or a girl, the new arrival will occupy the second post in the line of succession, stepping ahead of his or her aunt, Princess Martha Louise. If the child is a female, she will be the first hereditary queen of Norway in 600 years.
 

Attachments

  • mette_dop1a.jpg
    mette_dop1a.jpg
    28 KB · Views: 420

Attachments

  • haakon_mett_marit.jpg
    haakon_mett_marit.jpg
    35.9 KB · Views: 3,087
Last edited by a moderator:
Princess Mette-Marit is supposed to join the last charity run of the Kristiansand Zoo in Norway this month :huh:. She must be delusive that she would think of exerting herself that much while she's pregnant, especially since she's already had a child.

From Nettavisen, Norway -

Pregnant Crown Princess runs for charity

Norwegian Crown Princess Mette-Marit will join a run amongst giraffes and monkeys in the Kristiansand Zoo in southern Norway in late August.

The run is for charity and initiated by athletes Johan Olav Koss and Kjetil Moe.

Impressed
Koss is impressed that the pregnant Crown Princess wants to join them for the run. He thinks her participation will be of great inspiration to the 2000 runners.

«I am both surprised and very happy for the support from the Crown Princess and the Royal Palace. It will be exciting to see her taking part and being active during the run. We hope the Crown Princess will want to run along with one of the participants as an accompaniment», Koss told NRK.

Last run
The zoo run was arranged for the first time in 1992, the idea being that both disabled people and others could participate in the run together. This year's run will be the last.
 
Schwangere Prinzessin Mette-Marit meldet sich für Dauerlauf an

Oslo (dpa) - Die im vierten Monat schwangere norwegische Prinzessin Mette-Marit will Ende August bei einem Dauerlauf über zwei Kilometer für Gesunde und Behinderte in ihrer Geburtsstadt Kristiansand mitmachen. Wie die Organisatoren am Dienstag bestätigten, hat sich die Ehefrau von Kronprinz Haakon für den Hobby- Lauf am 30. August, elf Tage nach ihrem 30. Geburtstag, angemeldet.

Bei der Veranstaltung werden 2000 Teilnehmer erwartet. Mette-Marit erwartet Ende Januar ihr erstes Kind nach der Hochzeit mit Kronprinz Haakon vor zwei Jahren.

© dpa - Meldung vom 05.08.2003 15:14 Uhr

web.de
 
www.dagbladet.no

Mette-Marit kom ikke inn

Det hjalp lite å være gravid og kongelig da kronprinsesse Mette-Marit ville inn på Arcimboldo, kafeen på Kunstnernes Hus, seint fredag kveld.
ASLE HANSEN
Søndag 24. august 2003 10:16,
oppdatert 10:40

Arcimboldo er et populært sted, særlig fredager. Da Mette-Marit og hennes følge med vakter ankom utestedet rundt midnatt fredag, var det lang kø utenfor, og kronprinsessen måtte snu med uforrettet sak.

- Demokratisk kø
- Køen på Arcimboldo er blitt veldig stor på fredager. Så stor at vi måtte begynne med dørvakter for et år siden, sier innehaver Morten Dreyer. Dreyer var ikke selv til stede på fredagen, men sier at utestedet ikke fører noen spesiell policy overfor gravide eller kjente gjester.

- Vi praktiserer en demokratisk form for køordning. I køen på Arcimboldo er alle like. Vi har mange stamgjester, og kronprinsessen er langt fra det eneste kjente mennesket som gjester stedet, sier han.

- Misforståelse
Assisterende restaurantsjef Wenche Lindeberg var på jobb da kronprinsessen dukket opp med sitt følge. Lindeberg er tydelig på at utestedet pleier å gi Mette-Marit særbehandling. Hun forteller at utestedet hadde intensjoner om å la den gravide kronprinsessen slippe forbi køen.

- Mette-Marit er her ofte, og det er vi glade for. Vi pleier alltid å hente henne inn når det er kø, fordi vi forstår at det er verre for henne enn andre kjente mennesker å bli stående i køen på grunn av paparazzifotografer og slike ting. Det var bare en misforståelse at hun måtte snu i går. Dørvaktene hadde tenkt til å hente henne inn, men hun kom med et helt hoff. De sto litt spredt og det tok litt tid. I mellomtida ombestemte hun seg og gikk, forklarer Wenche Lindeberg på Arcimboldo. Lindeberg beklager at det ble som det ble.

- Det er i vår interesse at kronprinsesse Mette-Marit er her og har det bra, understreker hun.
 

Attachments

  • DI_6oc26kzs.jpg
    DI_6oc26kzs.jpg
    21 KB · Views: 3,184
Translated by Marianne from the Royal News and Views message board:

A late friday night in Oslo ...

CPess MM wasn't the only one who wanted to enter a very well-known club in Oslo.

When she arrived - around midnight - she just had to join the crowd, waiting to get inside.

The owner later explained that she isn't the only VIP who likes to get inside .. so they all have to wait their turn!

Although another colleague later said that MM, more often than not, usually is invited inside sooner than others .. due to all press-attention and what not..

Anyway..this time it took too long and MM and her large accompagnying group turned around and left...
 
Mette-Marit doesn´t really look like a 6month prgnant woman.Or what´s your opinion?
 
Originally posted by Bubbette@Oct 2nd, 2003 - 10:28 am
No, I think she looks about right.
I think she looks wonderful. I think that her cloth is always very unique.
 
Princess Mette-Marit seems very happy with her life now. She seems very contented with a new child coming next year and a happy life. It is very evident when she is doing her duties.
In the previous picture, while she was talking to maybe a large audience, what celebration was it?
 
www.dagbladet.no

Mette-Marit er så lykkelig at hun nesten ikke tør tro det. Og så nervøs for tv-kameraer at hun trenger hjelp.

- HVA JEG DRØMMER OM?

Kronprinsesse Mette-Marit lar blikket gli ut gjennom bilvinduet. Vi er midt på Mosseveien, midt i trafikken, og alle ser oss: Vi kjører A3. En svart limousin fra Slottet, med sikkerhetsvakter og sjåfør. Det er en bil som gjør deg nervøs, ikke bare for å si noe feil, men for å sitte feil.

Kronprinsessen er langt, langt borte.

- Hmmm. Drømmer om?
Vi har kjørt fra Slottet til fanfarer fra garden. Ankommet Vestby skole til hurrarop fra barn med viftende flagg. Vi har hørt elever fra sjuendeklasse spille «Yesterday» på blokkfløyte, og en hel gymsal synge «Fader Jakob» på etiopisk:
Wandme Jakob/
Wandme Jakob/
Tanya hoo .
De yngste jentene vi møtte har alle drømt om å bli prinsesse.
Men hva drømmer kronprinsessen om?

- JEG TROR DET er dette: å få bo på Skaugum med dem som står meg nærest. Det er oppfyllelsen av mine drømmer. I møtet med naturen der, med trærne, og med tanken på å få dele dette med dem jeg bryr meg mest om, blir jeg helt overveldet. Vi er midt i en venteperiode, kronprinsen, Marius og jeg. Vi venter på flytting og på babyen. Folk snakker om at ventetida går så sakte. Jeg synes tida bare flyr. Jeg har det så bra. Det er ikke noe jeg mangler.

Hun trekker pusten.
- Det måtte i så fall være en tur til Mongolia.

METTE-MARIT ER TV-aksjonens høye beskytter. I år går den til Redd Barna, og hjelpeprosjekter over hele verden. Den handler om å gi unger som knapt har ris eller vann anledning til å gå på skole. Til å forandre livet sitt, realisere drømmer. Vi har nettopp snakket om kronprinsessens egen skolegang, da hun lærte å lese. Og det er her Mongolia kommer inn i bildet.

- Jeg var en bokorm da jeg var liten. Levde meg inn i en helt annen verden. Det har betydd veldig mye for meg. Jeg var enormt opptatt av «Britta», sånne hestebøker, enda jeg egentlig er litt redd for hester. Og «Den Sorte Hingsten», ei bok om ville hester i Mongolia. Det er en drøm å komme dit, ta den transsibirske jernbanen og hoppe av i Ulan Bator. Det har jeg faktisk tenkt å gjøre. Se hvordan det går med hestene mine!
- Leser kronprinsessen fortsatt mye?
- Jeg pleier å bruke sommerferien. Før leste jeg mye , både gode bøker og tull. Det er jo slik en finner ut hva en liker. Jeg ser det på Marius, i den alderen han er nå, at å lære å lese og regne, det gjør noe fint med selvfølelsen. Selv prøver jeg å følge litt med i norsk litteratur. Men jeg har jo hatt så mye «lekser», både fra Slottet, NORAD og Redd Barna.


KRONPRINSESSEN ER PÅ JOBB. To ganger i uka møter hun opp i NORAD, der hun jobber i et team som arbeider med prosjekter i Zambia og Malawi. Der har aids-katastrofen ført til at forventet levealder er under 35 år. Mette-Marit har lært bistand og utvikling på universitetet i London. Hun har med seg en tykk mappe dokumenter.
- Jeg får bruke mye av det jeg har lært. Tankegangen var nok mer radikal på skolen, men Norge ligger jo langt foran på bistand. Jeg skulle gjerne reist og sett på prosjektene våre, men nå er det slik, da, at vi skal ha barn i januar.
- Formen er god?
- Veldig god. Det var den sist også. Men nå må jeg slutte å lese i bilen, ellers blir jeg kvalm. Det er varmt her, er det ikke? Hallo der foran, kan vi få litt kulde baki her?


ORDFØREREN MØTER HENNE med kjedet om halsen. Rektor hilser ærbødig. Ei lita jenta blir så lettet når hun er ferdig med å presentere Etiopia for kronprinsessen og et koppel med pressefolk at hun roper: «Jippi! Jeg klarte det!».
Mette-Marit smiler og nikker. Prøver å se hvert enkelt barn. Det er bare et par hundre av dem.
- Jeg har hatt en enorm læringsprosess siden jeg giftet meg. Nå som jeg føler meg tryggere på form, kan jeg begynne å fokusere på tema. Jeg er ikke redd for at noe skal gå galt mer. Men nå går vi inn i en prosess der jeg forhåpentligvis blir mamma til mange. Du spurte om hva jeg drømmer om: mange, mange barn!
- Mange, mange ?

-Ja, vi får jo se da. Jeg gleder meg til å få en liten «pakke» igjen, en som ligger inntil brystet. Vi får se når trassalderen kommer. Kronprinsen og jeg er heldige som har økonomisk mulighet til å få mange barn. Marius er nå seks og et halvt, og det er ingenting som gir meg mer glede enn å følge ham.
- Hva er han opptatt av?
- Å få seg nye venner. Å være ute. Sykle. Bygge hytter. Dyr. Det er fint for oss at han er så aktiv, for da blir vi dratt litt ut.


BARN SOM SULTER, misbrukes, utnyttes og er syke. Å jobbe med Redd Barna når man selv er gravid og skal sette til verden et lite kongebarn, er en kraftig oppgave.
- Jeg kjenner ganske mye på det, i den tilstanden jeg er i. Jeg kan ikke se barn som har det vondt på TV uten at det berører meg veldig. Jeg har ikke de sperrene som jeg vanligvis greier å sette opp, men jeg tenker at det er sunt.
- Sunt?
- Vi er så heldige i Norge. I det ligger et ansvar. Vi må lære barna våre solidaritet. Redd Barna gir skolebarn i Norge muligheten til å hjelpe andre barn. Jeg har et veldig fint referansepunkt i min egen sønn, jeg har snakket mye med ham om andre barns situasjon. Etter at vi så Barne-TV i går spurte jeg: «Forstår du hvorfor vi jobber med dette?» «Ja,» sa han, «det er fordi barna i Afrika ikke skal dø!» Barn snakker i store bokstaver. På skolen til Marius har de et prosjekt der de lærer empati. De snakker om sjalusi, lærer hva det er. Noen hadde fått en motorsykkel, som Marius ble veldig sjalu på. Det ga oss en anledning til å snakke om det.
- Det er lett å miste motet i bistandsarbeid, stilt overfor så mye nød?
- Jeg tror det er viktig å få fram det budskapet at «alle monner drar». Hvis en hjelper ett barn, så hjelper en jo et barn.


REDD BARNA HAR vært opptatt av å integrere Barnekonvensjonen i norsk lov, og vil at det enkelte barns rettigheter skal gjelde i alle sammenhenger.
- Norge har som et rikt land flere muligheter for å hjelpe barn enn fattige land, muligheter til å påvirke. Hvis ikke vi bryr oss, hvem skal da gjøre det? Du kan ikke vente at afrikanske land, som har så mange utfordringer, skal tenke på å redde barn i Bosnia fra sexhandel. Dette er veldig vonde tema, men vi har ingen rett til å skyve dem bort for det. Jeg blir opprørt, som mor og som menneske, over at ikke alle barn har like rettigheter.
- Reagerer kronprinsessen på at barn som kommer til Norge, for eksempel som enslige asylsøkere, ikke får samme vern som norske barn?
- Det er klart vi har et ansvar der. Mer kan jeg ikke si om det, synes jeg.
- Kan man se skolegang for barn uavhengig av nød og krig?
- Der synes jeg Redd Barna gjør et fantastisk arbeid i å gjøre skolen tilgjengelig. Undervisningen legges til kveldstid og i mobile klasserom. Dersom barnet ikke kan komme til skolen, lar de skolen komme til barnet.


EGENTLIG SKULLE kronprinsessen vært i Etiopia. Hun hadde gledet seg, ville se i praksis det hun hadde lest seg til. Men så ble hun altså gravid. På Vestby skole får hun etiopisk brød med sterk saus, en smak av reisen som ble innstilt. Mette-Marit hører tålmodig på barn etter barn, som forklarer, viser og legger ut om sitt etiopiske skoleprosjekt. Hun pynter muffins med fem elever fra klasse 4b. Kakene skal loddes ut til inntekt for TV-aksjonen. Kronprinsessen får melis og nonstop og gelétopper. Så må hun klare seg selv.
- Er dere nervøse? spør hun barna, og nikker mot TV-kameraene.
- For nå er jeg kjempenervøs!
I sitt første intervju, til Dagsavisen, fortalte Mette-Marit at hun gråt i to dager første gang hun så seg selv på forsiden av ei avis. Har hun vennet seg til det?
- Nei, jeg synes det er fælt fremdeles. Å ha så mye fokus på seg, det tror jeg aldri jeg blir helt vant til. Jeg er så ukomfortabel med TV at jeg må gjøre noe med det. Øve kanskje. Jeg bare kjenner at all intelligens renner ut av meg, ordforrådet ryker, mimikken stivner. Men tror du noen egentlig liker å være på TV? Det kan jeg ikke forestille meg. Kanskje Fredrik Skavlan, det er noen få mennesker som ser helt avslappete ut. Men de er få.


FORRIGE GANG jeg traff kronprinsessen, var på et møte i Oslo Redaktørforening. Da var hun rasende.
- Det er godt å være litt sinna iblant. Jeg tenkte at det må da være grenser for hva vi skal tåle, for hva barna våre skal tåle. Det er klart at de må ha de samme rettighetene som alle andre barn. Det må norsk presse ta på alvor, og det er det viktigste budskapet jeg kan gi. Generelt synes jeg norsk presse er blitt mye flinkere. Men det blir jo begått noen overtramp, og hver gang er en gang for mye for meg.
Hun lener seg tilbake og blåser ut en sint sky.
- Jeg blir fortsatt like opprørt. Men det får bare være sånn. Jeg lurer på hvordan disse menneskene ville opplevd det hvis jeg skulle gjort det samme med deres familie: Stukket et kamera opp i ansiktet på barna deres på søndagstur?
- Det blir vel ikke akkurat mindre press på det nye barnet.
- Nei, det gjør det nok ikke.
Hun stryker seg over magen.
- Stakkars lille vennen.


BILEN GLIR UT fra Vestby skole kvart over tolv presis. Barn og lærere vinker oss av gårde. Mobbing er et av temaene TV-aksjonen fokuserer på. Kronprinsessen mener norske lærere er flinke.
- Jeg blir rørt av hvor mye de jobber med empati og mot mobbing. Det er nydelig å se førsteklassinger lære å være sammen. Før var det slik at man skilte bråkebøtter i klasserommet. Nå fokuserer man på å jobbe seg gjennom konfliktene.
- Har kronprinsessen vært redd for at Marius skulle bli mobbet?
- Når man er liten handler mye om å være som de andre, og vi er jo en ganske annerledes familie. Det er klart det har vært en tanke. Men vi har nesten vært mer opptatt av at våre barn ikke skal bli mobbere. Marius er utrolig åpen og sier fra når han ikke har det bra. Jeg merker det raskt på ham også. En mors dårlige samvittighet er godt utviklet.
- Har kronprinsessen selv blitt plaget noen gang?
- Heldigvis ikke, men jeg husker hvor slitsomt det var å være liten. Det er de sterkestes rett som gjelder.
- Jenter er ofte fæle med hverandre på venninnefronten?
- Ja, sånn sett er det greit å ha en gutt. De slåss kanskje litt, men så er de ferdige med det. Jenter er beinharde.


KRONPRINSPARET FIKK ros da de stilte opp på første skoledag sammen med Marius' far. Synes hun alle barn har rett til kontakt med begge foreldrene?
- For oss føles det veldig naturlig. Vi har et godt forhold. Den norske familiestrukturen har endret seg enormt. Det er mye positivt med det, fordi det er en langt større åpenhet - problemer takles på en helt annen måte. Jeg tror det gagner barn. Men de nye familiesituasjonene gir også en økt sårbarhet. En skal ha stor navigasjonsevne og integritet i forhold til barna sine, klare å ikke overføre voksenproblemene på dem. Men det spørs jo hvor mye overskudd man har. Hvis man står der midt i en skilsmisse, må man innse at barna blir tapende innimellom. Jeg tror løsningen er å prate med barna.
- Kronprinsessens barn vokser opp i helt ulike familietyper?
- Jeg husker da Marius og jeg var alene. Det var en helt annen innstilling til meg da jeg ble alenemor den gang. Og det er bare sju år siden! Jeg ble så ofte provosert av måten jeg ble sett på som alenemor. Jeg er veldig glad for at det har foregått en endring i dette synet. Er det ikke slik at halvparten av norske barn fødes utenfor ekteskap nå? Det må alle forholde seg til. For barn er det utrolig viktig å oppleve at alle er like mye verdt, uavhengig av familiesituasjon og økonomi.


A3 STOPPER PÅ rødt lys i Vika. En ungdomsskolegjeng stirrer på bilen. Så får de øye på henne. Leppene deres former seg: Men det er jo ...? De hviner og vinker. Kronprinsessen vinker igjen.
- Nå har de fått dagen sin. De kan komme hjem og si at de har sett Mette-Marit! Men se på de trærne, da, på fargene! Jeg synes det er så deilig med høsten.
- Enkelte blir deprimerte når bladene faller?
- Ikke jeg. Jeg blir bare glad. Vintermånedene er mye tyngre. Nå som vi er blitt en familie og har begynt å bruke Nordmarka, er Oslo blitt en helt annen by for meg.
- Går dere på ski?
- Jeg har ikke vært glad i det tidligere. Jeg kan huske at mamma og pappa dro meg ut på lange skiturer da jeg var liten og det var jo - forferdelig. Nå ser jeg at noe av gleden ved å bli forelder er å være den som fører tradisjonene videre. Marius er veldig god i slalåm. Men jeg skal gjerne innrømme at det er vanskelig å motivere hamtil de lange langrennsturene.


PÅ GRESSBAKKEN FORAN Slottet, omtrent der Eli Hagen kjørte feil, ligger det et ungt par og kliner. De enser verken bilen, kronprinsessen, sammenstimlingen eller fanfaren fra garden. De bare kysser, limt sammen av høstsol og kjærlighet. Kronprinsessen ler.
- Det er litt søtt, da. Jeg tror oslofolk virkelig føler at denne parken er deres.
- Savner kronprinsessen noensinne det frie singellivet?
- Nei! Jeg savner faktisk ingenting derfra. Jeg er så lykkelig nå at jeg nesten ikke tror det går an.
- Jøje meg!
- Men det er sant! En grunnleggende lykkefølelse.
- Hvor kommer denne lykken fra?
- Tilhørigheten i en familie vi har skapt selv. Ikke skjønner jeg hvordan vi har fått det til. Men det er svaret på drømmene mine. Det hender selvfølgelig at jeg er lei meg. Men de fleste dager våkner jeg og er glad, sier kronprinsessen og smiler skrått.
- Det er ganske spesielt for meg. •
hdu@dagbladet.no


Første gang publisert: lørdag 18. oktober 2003
 

Attachments

  • NY_mette_marit_.jpg
    NY_mette_marit_.jpg
    20 KB · Views: 3,062
Status
Not open for further replies.
Back
Top Bottom