www.vg.no
Mette-Marit slapp å søke
Av HÅVAR BREMER og PÅL R HANSEN (foto)
Etter å ha sendt lille Marius på skolen, møtte en gravid og glad kronprinsesse Mette-Marit opp til sin første arbeidsdag.
Og kronprinsessen - som har termin 22. januar - har all grunn til å være fornøyd etter å ha kommet inn som hospitant i NORAD.
Hun skal være en del av et team blant annet bestående av seks traineer - en stilling hele 1072 søkere fikk avslag på i sommer.
- Jeg gleder meg veldig. Jeg tror det blir kjempeinteressant, sier kronprinsesse Mette-Marit.
Henvendelse fra Slottet
På spørsmål om det var vanskelig å få jobben, svarte hun «nei».
- Jeg skal spesielt arbeide med hiv-aids-spørsmål i det sørlige Afrika, og disse spørsmålene var jo blant dem jeg interesserte meg for under studieoppholdet i London.
I august mottok NORAD en henvendelse fra Slottet. Da var trainee-jobbene besatt, og det ble opprettet en hospitantstilling til kronprinsessen. Den innebærer at hun skal jobbe to dager i uken frem til jul.
- Vi opplevde en enorm interesse for trainee-stillingene, og det var en stor jobb å plukke ut de seks, sier info-sjef Astrid Versto i NORAD.
Møtte kolleger
Etter en kort prat med pressen, hastet Mette-Marit videre inn i NORADs lokaler i Vika i Oslo - ikke langt fra Slottet.
Hun ble tatt i mot av direktør Tove Strand, og like etter klokken 10 i morges møtte hun for første gang sine nye kolleger. Kronprinsessen virket strålende opplagt.
Strand beskriver kronprinsessen som perfekt til jobben - nyutdannet, og med en sterk interesse for organisasjonens arbeid. Hun legger til at Mette-Marit vil være en av de mest spesielle arbeidstakerne i NORAD.
- Jeg er glad for at hun vil være her hos oss. Her får hun se teorien fra studiene i praksis, sier Strand.
I dag deltar kronprinsessen på deler av et introduksjonskurs sammen med de seks traineene. Hun begynner ikke på «ordentlig» før onsdag 17. september. Fra da av og frem til jul skal hun to dager uken arbeide spesielt med AIDS/HIV-problematikken sammen med NORADs Zambia-team.
Det er ikke første gang Mette-Marit har en «vanlig» jobb, men det er en stund siden sist.
Sommeren 2000 var kronprinsessen sommervikar i venninnens klesbutikk i Kristiansand mens hun var kjæreste med kronprinsen. Tidligere har hun livnært seg som servitør på restaurant.
I 1999 hadde hun en inntekt på 93 400 kroner.
www.vg.no - Another picture of Mette-Marit's first day at her new job for NORAD.