Danish Royal Family's Official Visit to Greenland: June 19-July 5, 2004


If you have answers, please help by responding to the unanswered posts.
things must be so dangerous in and around royal #2 suite on the Royal Ship Dannebrog, that the security is keeping an eye on the security ;)
 
Originally posted by King Christian@Jun 27th, 2004 - 4:52 pm
things must be so dangerous in and around royal #2 suite on the Royal Ship Dannebrog, that the security is keeping an eye on the security ;)
Greenland must be quite dangerous, than!
 
yep .. icebergs at sea, rocks on land, and champagne corks inside
 
Originally posted by King Christian@Jun 27th, 2004 - 4:58 pm
yep .. icebergs at sea, rocks on land, and champagne corks inside
All this nice things :) and no time alone at night near a fire place :(
 
at least they get to recline on a bearskin (or under one).
 
Um, people of the board: If people really wanna get to it, they'll find a way to do it! :p LOL!!!
I'm sure they'll find some alone time. :blush:
~Kathleen
 
King Christian  Posted: Jun 7th, 2004 - 10:26 pm
... June 28 (Monday) is an "off-day".

Any takers, as to what they will be doing today ....
- watch satellite TV ? Together or in their separate boardrooms?
- play patience ?
- play bridge ?
- coin rhymes ?
- the crew has a rest day, so they show off their culinary skills in the kitchen er...galley ?
- make music with jewsharp, maracas, table fork and radio knobs ?
- take a walk on some desolate shoreline ?
- go skinny-dipping ? ;)
- engage in some target practice ?
- have a good lie-in ?
- tell fishing stories about that one that got away ? :)

A has been set up.
Thank you, Chanel !!!
 
Last edited by a moderator:
KC,

you are doing so awesome... Thank You so much for the photos that your posting and sharing with us! Please continue to do so!
 
According to Ritzau, the local authority of Qaanaaq in Greenland has imposed a ban against selling alcohol due to the visit of the royal family. The visit will be Thursday and Friday this week. The same days, there will be payment of wages, and that usually means a lot of drunken people on the streets. Apparently the local authority wants to avoid that :huh: ;)
 
Thursday, July 01
Her Majesty the Queen and His Royal Prince Consort fly with helicopter to visit in Siorapaluk (morning) and in Qaanaaq (afternoon).

The Crown Prince Couple fly to Qaanaaq, to visit the same day.

The Royal Family returns to Pituffik (Thule Air Base), and remains overnight.
 
Angel S.  Posted: Jul 1st, 2004 - 11:29 am

... what airline is that?
Greenland Air.

Are all their planes red like that?
Yes, or a variation thereof. In the rare event -- hasn't to my knowledge happened to date -- of a crash, then red is very quick way of seeing the desired rescue object.
 
Whereas regular planes need narrow, very long runways ... this plane can land on very very very wide, short runways. ;)
 
An article with great pics not only of the couple, but the beautiful sceneries in Greenland.

Hello!
 

Well, that's what the article said - that he was touched to tears - and to me, he looks rather touched :heart:

Based on the picture, I would also say, that they are inside - and I sure do not hope, that it's windy even inside ;) :p :lol:

An article in BT on Frederik's first visit to Qaanaaq in 4 years, and Marys first visit at all.

Frederik stayed in the village for 4 months prior the The Sirius 2000 Expedition. He has made a lot of friends there, and he got a very warm welcome.

Instead of translating all of the article, I took the liberty of making a short summary - and I would say, that the summary pretty much contains the relevant, informative stuff :rolleyes:
 
Lol... yeah "touched" seems to be something that Danes use quite a bit.

I remember for the wedding telecast here in Australia, we had a Danish commentator (I think someone from DR?) and when Frederik started having tears in his eyes, the commentator said "Crown Prince Frederik seems to be touching already" :lol: :lol: :lol: :lol: ....
 
It seems that the Royal Family's trip to Greenland is a huge success. The Crown Prince chose well. Bravo Mary!
 
Is there a link to the interview that the royal family gave during this trip? They said that you can hear Mary speak. The links on some of the other message boards do not seem to work. Thank you. ;)
 
The Greenland trip is not yet over.

It "officiially" ends on July 04, 2004 - Monday.


Friday, July 02
After flying via Mestersvig to Daneborg, to visit the sled patrol base Sirius. Overnight in Daneborg.
 
Saturday, July 03
Fly to Zackenberg Research Station, to visit. Thereafter fly via Mestersvig to Constable Pynt and review the Sovereign Helicopter Detachment, then overnight.
 
Originally posted by Jasl@Jul 2nd, 2004 - 9:09 pm
Lol... yeah "touched" seems to be something that Danes use quite a bit.

I remember for the wedding telecast here in Australia, we had a Danish commentator (I think someone from DR?) and when Frederik started having tears in his eyes, the commentator said "Crown Prince Frederik seems to be touching already" :lol: :lol: :lol: :lol: ....
Ehm, am I the target of some sort of joke here??

Well, I wouldn't have used 'touching' in the same way, as the commentator ;)

But when I say "a touched Crownprince", it would be better to say "a moved Crownprince"????
 
BT also gives a report of the pressconference

Fredagens afsluttende pressemøde på Grønland visteen kongelig familie, der har elsket at vise Kronprinsesse Mary den smukke hvide ø.

Det er ikke kun Kronprinsen, som har elsket at vise Grønland frem for Mary de sidste to uger.
Også Dronningen og prins Henrik har nydt at rejse med deres nye svigerdatter for første gang, og de har været ivrige for at vise det nyefamiliemedlem så meget som muligt.
»Jeg elsker jo at forklare alt muligt, så andres ører hænger i laser,« sagde Dronningen, da de fire kongelige familiemedlemmer holdt pressemøde i Qaanaaq.

Og majestæten lagde da heller ikke skjul på, at Mary havde været rejsens absolutte højdepunkt.

»Det har været en ekstra glæde for Prinsen og mig, at Kronprinsen og Kronprinsessen har været med. At se Kronprinsessens første møde med Grønland. Det har vi glædet os til gennem hele vinteren.«

»Det er da også dejligt at se, hvordan de unge er blevet modtaget, og hvor godt de klarer sig,« sagde Dronningen, mens prins Henrik nikkede.

En slags familietur

Også for ham er det samværet med familien, som han, på trods af mange overvældende naturoplevelser, vil huske rejsen for.

»Det største ved den her tur har været, at vi var fire til at dele vore glæder. Vi plejer jo bare at være to. Det var en slags familietur,« sagde Prinsen, som sammen med resten af familien hver eneste dag har været vidne til, hvor overstrømmende hans svigerdatter er blevet modtaget.

»Mary, Mary, Mary« har for eksempel været et af de jubelråb, som er gået igen, når kongeskibet har lagt til en ny kaj.

Hjertevarm modtagelse

Mary selv havde da også svært ved at sætte ord på den modtagelse, hun har fået på sin første officielle tur.

»Det har været meget overvældende og hjertevarmende at blive modtaget på den måde. Der har været så mange indtryk, og befolkningen har været så varme og hjertelige. De har modtaget mig som om, de allerede kender mig godt,« sagde Mary og rettede på sit brune halstørklæde, som er en af de mange gaver, hun kan tage med sig hjem fra Grønland.

Nåede ikke dagbogen

Samtidig har hun fået så mange oplevelser, at det næsten kan være svært at huske dem alle sammen. Oplevelser, hun ville ønske, hun havde skrevet ned.

»Jeg havde planlagt, at jeg ville skrive dagbog, men der var desværre ikke så meget tid til det. Men jeg regner med, at når jeg kommer hjem, vil jeg tænke tilbage og skrive det ned,« fortalte Mary og understregede, at en af de helt store oplevelser var turen på hundeslæde med Frederik.

Hundehåndteringsros

Noget som han forinden havde talt meget om, og Mary så nu for første gang og med egne øjne, hvor professionel han var med de grønlandske hunde.

Helt på grønlandsk maner gik han hårdt til slædehundene for at sætte sig i respekt med både råb og et enkelt spark - hvilket måske har chokeret nogen derhjemme i stuerne, da det blev vist på dansk TV.

»Jeg taler selvfølgelig hårdt til dem. Danskere synes, det er meget hårdt og barskt. Men jeg er faktisk blevet lykønsket af en fanger, som syntes, at man kunne se, at jeg havde arbejdet med grønlandske hunde. Og der skete jo ikke hunden noget, for jeg missede den jo fuldstændig,« sagde Kronprinsen.

Til gengæld han en meget blød side af sig selv torsdag, da han kæmpede med tårerne, da han mødte gamle venner i Qaanaaq. Stedet hvor han tilbragte fire måneder inden Sirius Ekspeditionen.

Svært at time reaktion

»Man kan godt forberede sig en lille smule på, at det vil blive et alletiders gensyn, men det er altid svært fuldstændig at time sin glæde og reaktion, når man så bliver konfronteret med mødet,« sagde Frederik, som indenfor meget kort tid har vist danskerne, at han har svært ved at holde tårerne tilbage, når følelserne overvælder ham.

Der er nok ingen tvivl om, at Mary har gjort Frederik mere følsom - og mere lykkelig.

Under hele Grønlandsturen har det været umuligt ikke at bemærke hans strålende humør, og han sætter også meget store ord på, når han beskriver rejsen med sin kone i Grønland.

»Det har været en solstorm. Det har været super godt vejr. Og at have sin kone med for første gang har været en fantastisk glæde,« sagde Kronprinsen.
 
The clip of DR:

While they show the pictures of a touched Crownprince with tears in his eyes, we hear him say: “It was a sunstorm”, you can say”.

At the pressconference:
CP Frederik: “To bring your wife for the first time has been an amazing joy. And I have had expectations of showing her as much as possible.”
CP Mary: “The population has been so warm-hearted and friendly and so warm. And they have received me, like they knew me very well. [and] that has been the most moving…. And than the landscapes are fantastic, it doesn’t look like anything, I have seen before.”
Q Margrethe: “You actually look differently at something, you also have to show others – when you say: ‘you have to hear this’, or ‘I want to tell you about this place’ – yes [ironically] I love to explain about all sorts of things, makes other people’s ears tear into shreds”.
Mary has also been rechristened, when she crossed the polar circle for the first time.
Mary: “My name was, is [Chatleen: don’t know how to write the name] In danish, it means ‘our daughter-in-law’.”
 
Extracts from the article in BT:

»Det har været en ekstra glæde for Prinsen og mig, at Kronprinsen og Kronprinsessen har været med. At se Kronprinsessens første møde med Grønland. Det har vi glædet os til gennem hele vinteren.«

»Det er da også dejligt at se, hvordan de unge er blevet modtaget, og hvor godt de klarer sig,«

Q Margrethe: "Is has been an extra pleasure for the Prince and me, that the Crownprince and the Crownprincess also have went along. To see the Crownprincess meet Greenland for the first time. We have been looking forward to this all winter.

It is nice to see, how the young ones have been greeted, and how well, they are doing".

»Det største ved den her tur har været, at vi var fire til at dele vore glæder. Vi plejer jo bare at være to. Det var en slags familietur,«

P Henrik: "The biggest part of this trip has been, that we have been four people to share our joy among us. Usually we are only two. This have been a kind of a familytrip."

»Jeg havde planlagt, at jeg ville skrive dagbog, men der var desværre ikke så meget tid til det. Men jeg regner med, at når jeg kommer hjem, vil jeg tænke tilbage og skrive det ned,«

CP Mary: "I had planned to write a diary, but unfortunately I haven't had the time. My plan is now, that when I come home, I will reflect on the trip and write it all down."

»Jeg taler selvfølgelig hårdt til dem. Danskere synes, det er meget hårdt og barskt. Men jeg er faktisk blevet lykønsket af en fanger, som syntes, at man kunne se, at jeg havde arbejdet med grønlandske hunde. Og der skete jo ikke hunden noget, for jeg missede den jo fuldstændig,«

CP Frederik on the Greenlandic dogs: "Of course I speak to them in a rough way. The danes think, that it is rough and tough. But actually, I have been congratulated by a sealer, who thought, that it was visible, that I have experience in working with Greenlandic dogs. And no harm was done to the dog, because I missed it completely."
 
My comments on Mary speaking danish:

I think, that she speaks it very well. The pronunciation is getting better, and her vocabulary isn't poor at all.

You can tell though, that she still thinks in english. During the pressconference, the english word 'and' slipped her tongue. IMO that shows, that her thoughts are in english.

This is just an observation on my account though, I don't mean to critisize her danish skills. Afterall it must be difficult trying to learn danish in Greenlandic surroundings with a father-in-law speaking French ;)
 
Thanks for the translations Chatleen! :flower:
It is good to get an evaluation of Mary's Danish skills from someone in the know.

PS: No, you were not the target of a joke ;) . Jasl was just joking about the wedding commentator's incorrect use of "touching" ( :lol: ). You can use either touched or moved. I tend to use moved more, but it is more of a personal preference rather than a rule in English.
 
Back
Top Bottom